
Küsitlusmeetodi mõju tarbijabaromeetri tulemustele on väike
13.10.2025
MTÜ Ühiskonnauuringute Instituut viis hiljuti läbi küsitluse, milles inimestelt küsiti nende majandusliku olukorra kohta samal viisil nagu EKI tarbijabaromeetris. Küsitlus viidi läbi nii veebi- kui ka telefoni teel, ning tulemused näitavad, et erinevaid küsitlusmeetodid annavad sarnase tulemuse. Küsitluse viis läbi Norstat Eesti AS.
Hiljuti kerkis avalikkuse tähelepanu alla küsimus, kas Eesti Konjuktuuriinstituudi (EKI) poolt igakuiselt avaldatav tarbijabaromeeter, mis näitab et inimeste hinnangud oma pere ja riigi majanduslikule olukorrale püsivad väga madalad, kajastab tegelikkust adekvaatselt. Sihtasutus liberaalne kodanik (SALK) viis läbi analüüsi, mis väitis, et tarbijate negatiivsed hinnangud on seletatavad üleminekuga telefoniküsitluselt veebiküsitlusele, mille tulemusena ei peegelda EKI tarbijabaromeeter tegelikkust enam adekvaatselt.
Ühiskonnauuringute instituut tellib uuringufirmalt Norstat regulaarselt nii telefoniküsitlusi (iganädalane reitingute küsitlus) kui ka veebiküsitlusi (kiiruuringud). Valimi koostamise mõju kindlaks tegemiseks küsiti vahemikus 29.09-01.10.2025 veebis ning 29.09-05.10.2025 telefoni teel küsitletavatelt lähtuvalt EKI tarbijabaromeetri küsimustikust "Kuidas on muutunud Teie perekonna majanduslik olukord viimase 12 kuu jooksul?”
Vastuste jaotus kahe valimi võrdluses on järgnev:
veeb | telefon | |
Läinud palju paremaks | 2,0% | 1,7% |
Läinud mõnevõrra paremaks | 7,4% | 11,0% |
Jäänud samaks | 35,5% | 37.9% |
Läinud mõnevõrra halvemaks | 35,3% | 29,8% |
Läinud palju halvemaks | 17.9% | 18,6% |
Ei oska öelda | 1,8% | 1,1% |
Kahe valimi tulemustes väga suuri erinevusi märgata ei ole. Kui nende põhjal arvutada EKI tarbijabaromeetri hinnangud vastavalt EKI poolt kasutatud valemile, siis jääb kahe valimi erinevus kõnealuse tarbijabaromeetri indeksi väärtustes maksimaalselt 4 protsendipunkti piiresse. Seega puudub tõestusmaterjal selle kohta, et veebivalim hindaks Eesti tarbijate meeleolu võrreldes telefoniküsitlusega oluliselt negatiivsemaks. Pikemalt nende küsitlustulemuste analüüsist on võimalik lugeda siit.